مارا در شبکه های اجتماعی دنبال کنید...
فروشگاه اینترنتی رایبد خاویار
محصولات با کیفیت با بهترین قیمت
مشخصات انواع ماهی خاویار
مشخصات انواع ماهی خاویار

ارسال رایگان و تضمین شده به سراسر کشور

مجموعه رایبد خاویار شما را به خرید بهترین خاویار ها دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که خاویار خوب می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند. کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.
ماهی خاویاری ایران

مشخصات انواع ماهی خاویار چیست؟ می‌خواهیم در این نوشتار به برخی از مشخصات انواع ماهی خاویار که در ایران وجود دارند اشاره کنیم. ماهی های مختلف زیادی در ایران وجود دارد که ما به تعدادی از معروف ترین آنها در این بخش برایتان اشاره می نماییم.  ۵ نوع از معروف ترین ماهیان خاویاری در ایران عبارتند از:

فیل ماهی

تاس ماهی ایران (قره برون)

روس (چالباش)

اتریشی یا استرلیاد Acipenser ruthenus

شکم برهنه، شیپ

ازون برون

کالوگا یا Huso Dauric

سیبری (بری) یا Acipenser Baerii

آمور استروژن یا Acipenser Schrenckii

و…..

فیل ماهی

این ماهی بین مردم محلی گیلان بلوگا نامیده می شود. خاستگاه و محل زندگی که این ماهی دارد، دریای خزر است. خاویاری که این ماهی می دهد هم به نام بلوگا معروف است. بهترین خاویاری که در کل ایران و جهان مصرف می شود از این ماهی تولید می شود. خاویار این ماهی یکی از گرانترین خاویارهای تولید شده و مصرفی در ایران می باشد. رنگ تخم این ماهی بین مشکی و نوک مدادی می باشد.

ازون برون

یکی از ماهی های دریای خزر اوزون برون است که آن را دراکول نیز می نامند. در لغت اسم این ماهی به معنی دماغ دراز می باشد. دلیل نام گذاری این ماهی نیز به دلیل پوزه و دماغی است که دارا می باشد. تخم خاویاری که از این ماهی خاویاری استحصال می شود را سوروگا می نامند. این ماهی دارای تخمی با دانه های ریز می باشد. یکی از خوشمزه ترین خاویارهایی که در ایران تولید می شود از این ماهی است.

 سیبری (بری) یا Acipenser Baerii

یکی از ماهی های خاویاری که در دریای خزر این روزها یافت می شود ماهی سیبری است. همانگونه که از نامش پیداست این ماهی از شهر سیبری وارد ایران شده است. نوع تخم خاویاری که از این ماهی خاویاری استحصال می شود را خاویار بری می گویند. گوشت این ماهی بعد از ماهی های اوزون برون و فیل ماهی دارای طعم خوشمزه ای می باشد.

مشخصات انواع ماهی خاویار

سن بلوغ در ماهیان خاویاری

یکی از تفاوتهایی که ماهیان خاویاری دارند مدت زمانی است که برای به بلوغ رسیدن و تولید خاویار در این ماهی ها به طول می انجامد. اکثر ماهیان خاویاری در مدت طولانی به خاویار می رسند. گونه استرلیاد برای اولین بار حداقل سن۳ _ ۴ سال است این ماهی تقریبا زودبازده ترین ماهی خاویاری محسوب می شود.

بعد از آن رقم سیبری و اوزون برون قرار می گیرد که حداقل سن مورد نیاز برای به بلوغ رسیدن و خاویار دهی حدود ۶ الی ۷ سال می باشد. البته رقم های تاس ماهی که در دریای خزر وجود دارند نسبتاً سن بیشتری نیاز دارند تا بخواهند به خاویار دهی نزدیک شوند و آن حدود ۹ الی ۱۰ سال است. گونه ها تاس ماهی که در دریای خزر هستند شامل: تاس ماهی ایرانی و تازه های روسی می باشند، که اصطلاحاً به ترتیب به آنها قره برون و چالباش می‌گویند. اما بزرگترین رقم ماهی خاویاری که همان فیل ماهی یا ماهی بلوگا از حدود ۱۲ الی ۱۴ سال طول می‌کشد که برای اولین بار این ماهی به خاویار رسیده و تولید خاویار نماید این به طور کلی بخشی از روند و زمانی است که طول میکشد ماهیان خاویاری خاویار تولید نمایند.

طول و جثه ماهی خاویاری در ایران

اما از لحاظ جثه و طولی که این ماهی دارند می‌توان گفت استرلیاد کوچک ترین آن ها و فیل ماهی بزرگترین آنها می باشد. همانطور که در قبل گفته شد استرلیاد گونه ایست وارداتی که به طور سنتی در ایران و دریای خزر زندگی ولی به طور وارداتی در استخرها و مراکز پرورش ماهیان خاویاری پرورش داده می شود. تمام مراحل رشد از لارو تا تا رسیدن به سن بلوغ و خاویار دهی در کشورمان صورت می پذیرد و تقریباً بومی‌سازی این رقم نیز به طور کامل انجام شده است. این ماهی به حدود ۶۰ سانتی متر می رسد.
اما فیل ماهی در سن بلوغ حدود ۲ تا ۳ متر طول می گیرد و بزرگترین جثه را در بین سایر ماهیان خاویاری دارد. البته به این نکته نیز باید اذعان کرد که ماهی خاویاری فیل ماهی یا همان Huso huso بزرگترین گونه ماهی در دریای خزر نیز می باشد.

محل زندگی انواع ماهی خاویاری

یکی دیگر از ویژگی هایی که ماهیان خاویاری دارند، زندگی در این آبزی در آب شیرین و شور است، این ماهی می تواند در آب شیرین و شور زندگی کند. به طور کلی تمامی ماهیان خاویاری برای تخم ریزی به سر می برد و بعد از گذراندن دوران لاروی و بچه ماهی به دریا بر می گردند. در این میان گونه ای گونه از ماهیان خاویاری به نام استرلیاد است. به طور کامل تمام طول عمر خود را در رودخانه زندگی می کنند و حتی به ماهی خاویاری رودخانه ای نیز معروف است. استرالیا در مناطقی از کشور اتریش و روسیه زندگی می کند. همچون سیبری، فیل ماهی، اوزون برون، قره برون، چالباش و غیره.

مشخصات انواع ماهی خاویار

مجموعه رایبد خاویار شما را به خرید بهترین خاویار ها دعوت می نماید.
✅ مختص افرادی که خاویار خوب می خواهند ولی نمی دانند از کجا تهیه کنند. کافیست فرم زیر را تکمیل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *